Fysiotherapie

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut, waarbij triggerpoints (beter bekent als spierknopen) worden verwijderd. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment (bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval / sportletsel.
  • Chronisch- bijv. door een langdurige verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Landurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën.
  • Psycologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen. De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelingen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur. Na de behandeling krijgt U oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Hoe wordt dry needling vergoed?

Deze methode is een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Vakbekwaamheid
Carry van Zuilichem MSc., Bart Berckmans MSc., Maarten Slagmolen MSc., Rob van Bokhoven en Colinda de Peuter MSc. passen de therapie dry needling toe. Onze fysiotherapeuten staan geregistreerd en voldoen aan alle eisen om dry needling veilig en kundig toe te passen. Daarnaast worden strenge eisen gesteld aan opleiding, ethiek, hygiëne en bedrijfsvoering. Zo weet u dat u bij onze therapeut in goede handen bent!