Schouderklachten

Schouderpijn is zeer vervelend waardoor jij in sommige gevallen beperkt wordt in het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten. Schouderpijn kan verschillende oorzaken hebben, immers er zijn veel verschillende soorten schouderklachten.

Slijmbeursontsteking

Net als andere gewrichten in het lichaam bevat de schouder een slijmbeurs (bursa). De slijmbeurs is een zakje gevuld met geleiachtige vloeistof. Dit zakje dient als stootkussentje en moet ervoor zorgen dat het gewricht wrijvingsloos kan bewegen. De slijmbeurs bevindt zich in de schouder tussen de schouderkop en het schouderdak. De slijmbeurs kan ontsteken, met als gevolg dat dit pijn veroorzaak in de schouder. De slijmbeurs zal bij een ontsteking opzwellen, waardoor het lastig wordt om de schouder of bovenrug te bewegen.
Naast het nemen van rust kan de fysiotherapeut het schoudergewricht mobiliseren om zo extra ruimte tussen de schouderkop en het schouderdak te creëren. Daarnaast kan de fysiotherapeut de schouderspieren ontspannen, andere spieren versterken met oefentherapie en houdingsadviezen geven.

Schouderimpingement

Een schouderimpingement is een inklemming van de pees in de schouder. Tussen de schouderkop en het schouderdak bevinden zich verschillende structuren die bij overbelasting in omvang toenemen en waardoor zij tijdens bepaalde bewegingen ingeklemd kunnen worden. Op het moment dat een schouderimpingement zich voordoet moeten de structuren tussen de schouderkop en het schouderdak zo min mogelijk in klemmen. Dit houdt in dat men de arm niet boven de 90 graden moet heffen en zo min mogelijk de schouder naar binnen moet draaien.  De fysiotherapeut kan de klachten in de schouder verminderen door op meerdere manieren de ruimte in de schouder te vergroten, houdingsoefeningen en houdingsadvies te geven. Daarnaast kunnen middels dry needling en taping de spieren ontspannen worden. Door oefeningen kan de beweeglijkheid van de schouder zo groot mogelijk gehouden worden.

Schouderluxatie

Bij een schouder luxatie wordt ook wel gesproken over een schouder die ‘uit de kom’ is. Een schouderluxatie kenmerkt zich door het scheuren van het bindweefsel rondom het schoudergewricht. Dit heeft als gevolg dat de kop van de bovenarm uit de kom wordt verplaatst. Het ontwrichten van de schouder kan via de voorzijde of via de achterzijde. Bij een dislocatie van de schouder moet de bovenarm op een professionele wijze terug in de kom geplaatst worden. Na het terug plaatsen van de bovenarm moeten de schouderstructuren relatieve rust krijgen om te herstellen. In de eerste dagen krijg je een sling aangemeten. Daarna kan je onder begeleiding van de fysiotherapeut mobiliserende en stabiliserende oefeningen uitvoeren om zo de volledige functie van de schouder terug te krijgen

Schouderinstabiliteit

Schouderinstabiliteit is een veel voorkomende blessure en kenmerkt zich door slap/zwak bindweefsel (ligamenten en gewrichtkapsel) rondom het schoudergewericht. Door de slappe/zwakke bindweefsel is er een vermindering in de stevigheid van het schoudergewricht. Het gevolg hiervan is overmatige bewegelijkheid. De stabiliteit en stevigheid van de schouder worden bepaald door het gewrichtkapsel, de omliggende banden en de rotator cuff spieren. Dit zijn spieren die over het schoudergewricht lopen. De fysiotherapeut kan middels oefentherapie de spieren rondom de schouder en het schouderblad versterken waardoor het schoudergewricht beter gestabiliseerd wordt.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder (adhesieve capsulitis) is het resultaat van een ontsteking van het gewrichtkapsel van de schouder. Hierdoor kan er een verdikking en verkleving van het gewrichtskapsel optreden, waardoor een bewegingsbeperking ontstaat en bewegingspijn tijdens het naar buiten draaien en het heffen van de arm. Met onderscheidt 3 fases waarin de aandoening verloopt:

Freezing fase: duurt 2 tot 9 maanden. Er is sprake van pijn en de stijfheid neemt toe.
Frozen fase: van 4 tot 12 maanden, blijft de stijfheid aanwezig. Echter neemt de pijn geleidelijk af en beperkt deze zich tot de eindstandige bewegingen.
Ontdooiende fase: kan van een aantal maanden tot enkele jaren duren. De bewegingsvrijheid neemt weer langzaam toe totdat ee patiënt klachtenvrij is.
De fysiotherapeutische behandeling is gericht op het (pijnvrij) actief mobiliseren van de schouder en het bestrijden van de pijn.

Artrose

De ernst van de slijtage bepaald de mate waarin schouderklachten aanwezig zijn. Bij een lichte slijtage kan door middel van oefeningen en adviezen de pijn zo veel als mogelijk verminderd worden en de functie van de schouder behouden worden. Bij een ergere slijtage ontstaat er pijn in de schouder en wordt de schouder stijver. Het kan zijn dat de pijn in de schouder uitstraalt naar andere gebieden in het lichaam, zoals de arm en de nek. De stijfheid van de schouder neemt toe op het moment dat je de schouder een tijdje niet hebt bewogen. Op het moment dat de slijtage te erg is en je te veel pijnklachten ervaart kun je ervoor kiezen om de schouder te vervangen en een schouderprothese te plaatsen.