Bekkenklachten

De wervelkolom rust op het bekken. Het bekken bestaat uit de twee heupbeenderen met daartussen een driehoekig gedeelte (het heiligbeen). Deze gewrichten bewegen nauwelijks omdat de rug en het bekken stevig door sterke banden bij elkaar gehouden worden. Dit zijn de sacro-iliacaal gewrichten (SI-gewrichten ofwel heiligbeengewrichten). Aan de voorkant zijn de botten verbonden door het schaambeen. Deze gewrichten kunnen veel pijnklachten veroorzaken als er iets niet goed zit. Als u met een van de onderstaande problemen te maken heeft, bent u bij de bekkenfysiotherapeut aan het juiste adres.

Zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten

Pijn in de omgeving van het bekken is een veel voorkomend verschijnsel in de zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn. U kunt pijn ervaren middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede. Ook kan de pijn zich links en/of rechts onder in de rug bevinden, ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen. Ook is het mogelijk dat u pijn heeft rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere schokkerige bewegingen. Over het algemeen zullen de klachten na een maand of twee over lijken. In de praktijk blijkt er echter vaak zes maanden tot een jaar nodig te zijn voordat iemand weer klachtenvrij is. Bekkenfysiotherapie kan uw herstel bespoedigen.

Bekkenpijn klachten

Bij bekkenpijn kunnen er onder andere pijnklachten in de onderrug zijn, er kan scheefstand van de bekken zijn die weer pijnklachten in de bovenrug kunnen veroorzaken (door bijv. overcompensatie), pijn in de bil, uitstralende pijn naar de benen, pijn bij schokkende bewegingen en/of opstaan, vermoeidheid. De meest voorkomende oorzaken van bekkenklachten zijn S1-gewrichtspijn en bekkeninstabiliteit. De bekkenfysiotherapeut zal middel oefeningen en mobiliserende technieken de pijnklachten verhelpen.

Bekkenbodemklachten

• Stress-urineincontinentie (inspanningsincontinentie) komt voor bij inspanning. Met stress wordt hier bedoeld dat het urineverlies optreedt als de druk in de buikholte plotseling toeneemt door aanspanning van de buikspieren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij niezen, hoesten, lachen, tillen, sporten of plotseling opstaan. Er is dan sprake van urineverlies zonder dat er vooraf aandrang gevoeld wordt om te plassen.
  • Bij urgeincontinentie (aandrangincontinentie) is er juist wel veel aandrang om te plassen. Ieder half uur plassen is niet ongebruikelijk. Soms is de aandrang zo sterk of plotseling dat het toilet niet op tijd gehaald wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij het veranderen van houding, bij het lopen of bij het horen van stromend water.
  • Bij ontlastingsincontinentie is het moeilijk om de ontlasting op te houden. Het kan gebeuren dat u het toilet niet op tijd bereikt. Soms komt er ontlasting naar buiten, zonder dat u aandrang voelt. Het ophouden van windjes kan ook moeilijk zijn. Ontlastingsincontinentie kan verschillende oorzaken hebben. Bij sommige vrouwen is een weinig gevoelige endeldarm en/of verzakking van de endeldarm de oorzaak. Soms houdt de kringspier de ontlasting niet genoeg tegen. Deze kringspier kan bijvoorbeeld beschadigd raken tijdens een bevalling of na een operatie rond de anus. Ook op oudere leeftijd kan de kringspier dunner en zwakker worden.
  • Verzakkingsklachten; bij een verzakking kan de blaas, het einde van de dikke darm of de baarmoeder via de schede naar buiten zakken. Soms zijn ook meerdere organen tegelijkertijd verzakt. Door een verzakking kunt u een zwaar gevoel in de schede hebben. Sommige vrouwen hebben het gevoel een bal tussen de benen te hebben, alsof er iets naar buiten komt. Ook kunt u een zeurderig gevoel in de onderbuik hebben dat uitstraalt naar de rug, met soms extreme moeheid tot gevolg. Zitten en fietsen kunnen problemen opleveren. Vaak verergeren de klachten in de loop van de dag of na inspanning. Na rust verbeteren de klachten meestal.