Hoofdpijnklachten

Hoofdpijnklachten kunnen middels verschillende behandelingen worden verholpen. De behandeling wordt op basis van de oorzaak van de hoofdpijnklachten bepaald en dus zijn er per klacht verschillende behandelingen mogelijk die hieronder worden besproken.

In onze praktijk merken wij dat hoofdpijnklachten goed worden verholpen middels manuele therapie, Triggerpointtherapie in de vorm van Dry Needling therapie, acupunctuur of osteopathie.

Er zijn vier verschillende vormen van hoofdpijnklachten, namelijk migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en cervicogene hoofdpijn. Elk van de vormen heeft zijn eigen oorzaken, symptomen en behandelmethode.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is een vorm van hoofdpijn (de voorkant van het hoofd boven de ogen) waarbij de pijn vaak in onze nekspieren en/of achterkant van je hoofd ontstaat en zich langzaam naar voren beweegt, zodat het uiteindelijk je nek, hoofdhuid en het hoofd omvat. Deze aandoening wordt vaak omschreven als het gevoel alsof je een strakke band over je hoofd hebt. Spanningshoofdpijn ontstaat door verhoogde spierspanning in de nek, hoofd, rug en/of schouders.

Migraine

Migraine is een neurovasculaire aandoening die hevige hoofdpijnaanvallen veroorzaakt. Mensen met migraine ervaren kloppende hoofdpijn aan een van de zijde van het hoofd. Hierbij komt nog dat jij naast hoofdpijn last kunt hebben van aura’s, misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en/of geluid. Vrouwen tussen de 25 t/m 55 jaar oud hebben het meeste last van migraine.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn is een benaming voor pijn aan het hoofdpijn welke wordt veroorzaakt door één of meerdere structuren van de nek. Deze vorm van hoofdpijn kan bij alle leeftijden voorkomen, maar personen (mannen en vrouwen) tussen de 20 en 60 jaar oud hebben het vaakste last van de hoofdpijn. Cervicogene hoofdpijn verergert zich op het moment dat men zich aan het inspannen is. Vooral als de belasting op de bovenste nekwervels verhoogd wordt kan de pijn zich verergeren. De pijn die ontstaat kan voorkomen aan één of beide zijden van het hoofd. In de meeste gevallen is de pijn aan één zijde van het hoofdpijn aanwezig, namelijk het achterhoofd. Net als bij migraine kunnen mensen met cervicogene hoofdpijn last krijgen van duizeligheid. Een ander symptoom waar mensen deze vorm van hoofdpijn aan kunnen herkennen is dat zij vaak stijfheid en stramheid ervaren in de nekregio en dus de nek moeilijk kunnen bewegen. Hierbij kan dit uitstralen naar de rug en/of armen.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn (CH) wordt ook wel Neuralgie van Horton genoemd. Je kunt last hebben van chronische cluster hoofdpijn of episodische clusterhoofdpijn. Bij de chronische variant heb jij vrijwel geen pijnvrije periodes en zal er continue hoofdpijn aanwezig zijn. Bij episodische vorm van hoofdpijn zijn er vaak pijnvrije periodes waarin jij weinig tot geen pijn ervaart. De exacte oorzaak voor het ontstaan van Clusterhoofdpijn niet bekend. Er wordt gedacht dat deze vorm van hoofdpijn ontstaat door een afwijking van de hypothalamus in de hersenen. De hypothalamus is een gedeelte van de tussenhersenen dat zorgt voor het handhaven van de optimale omstandigheden voor het lichaam. Het wordt ook wel eens de “biologische klok” van het lichaam genoemd. Dit verklaart namelijk ook waarom de hoofdpijnaanvallen altijd op dezelfde tijdstippen aanwezig zijn. Als laatste denken onderzoekers dat de hoofdpijn ontstaat door het uitzetten van de bloedvaten in de hersenen waardoor er druk op de zenuw komt.