Heupklachten

Heuppijn is zeer vervelend waardoor jij in sommige gevallen beperkt wordt in het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten. Heuppijn kan verschillende oorzaken hebben, immers er zijn veel verschillende soorten heupklachten.

Slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking van de heup houdt in dat er schade en ontsteking aan de slijmbeurs in de heup is opgetreden wat pijn kan veroorzaken. De slijmbeurs (bursa) is een klein zakje gevuld met vloeistof en heeft als functie om de frictie tussen bewegende weefsel lagen te verminderen. De slijmbeurs bevindt zich aan de buitenkant van de heup. De manier waarop de slijmbeursontsteking van de heup wordt behandelt is afhankelijk van de oorzaak van de slijmbeursontsteking. Bij een bacteriële infectie is het zeer raadzaam om contact op te nemen met de huisarts. De huisarts kan jou dan verder helpen met het behandelen van de slijmbeursontsteking. Bij een overbelasting van de slijmbeurs kan de fysiotherapeut jou goed helpen. Voordat de behandeling wordt bepaald, moet eerst de oorzaak van de overbelasting bekend zijn.

Artrose

De ernst van de slijtage van het kraakbeen in het heupgewricht bepaald de mate waarin heupklachten aanwezig zijn. Bij een lichte slijtage kan door middel van oefeningen en adviezen de pijn zo veel als mogelijk verminderd worden en de functie van de heup behouden worden. Bij een ergere slijtage ontstaat er pijn in de heup en wordt de heup stijver. Het kan zijn dat de pijn in de heup uitstraalt naar andere gebieden in het lichaam, zoals het been. De stijfheid van de heup neemt toe op het moment dat je de heup een tijdje niet hebt bewogen. Op het moment dat de slijtage te erg is en je te veel pijnklachten ervaart kun je ervoor kiezen om de heup te vervangen en een heupprothese te plaatsen.

Totale heup prothese

De belangrijkste reden voor het plaatsen van een heupprothese is artrose. De gemiddelde leeftijd waarop een knie- of heupprothese wordt geplaatst, ligt rond de zestig/zeventig jaar. Na de operatie moet je ongeveer zes weken met krukken lopen. De eerste drie weken met twee krukken en de laatste drie weken met 1 kruk, dit wordt dan geleidelijk afgebouwd naar zonder krukken lopen.  Na de ziekenhuisopname moet je doorgaan met het doen van fysiotherapieoefeningen. De eerste weken zullen wij dan aan huis komen totdat je in staat bent om op de praktijk  te komen. Fysiotherapie heb je twee tot drie maanden lang gemiddeld twee keer per week nodig. Dit om goede soepelheid en kracht te verkrijgen zodat je de handelingen/activiteiten die je graag doet weer naar behoren kunt uitvoeren.

Referred pain

Gerefereerde pijn in de heup wordt ook wel uitstralende pijn genoemd en kenmerkt zich dat pijn wordt gevoeld op punt B, terwijl de pijn oorspronkelijk komt van punt A. Dit houdt in dat jij pijn voelt in de heupregio, maar dat jij geen schade aan de heup hebt. Bij pijnklachten door uitstralende pijn wordt er een typische dove pijn in de heup- of liesregio gevoeld. Hierbij is de locatie van de pijn moeilijk aan te wijzen. De ernst en de locatie van de pijn kunnen bij deze aandoening variëren. Daarnaast ervaar jij vaak pijn of stijfheid in andere delen van het lichaam, zoals: de onderrug, dijbeen, onderbeen en in sommige gevallen de enkel of voet. De behandeling van uitstralende pijn is sterk afhankelijk van de bron van de pijn. In de meeste gevallen zijn triggerpoints de oorzaak bij deze pijnklachten. Triggerpoints zijn effectief te behandelen middels triggerpointtherapie of dry needling therapie.