Enkel- en voetklachten

Enkelklachten zijn klachten die men ervaart in en/of rondom het gewricht. Dit gewricht bestaat uit drie botstukken: het scheenbeen (tibia), het kuitbeen (fibula) en het sprongbeen (talus). Ook zijn er bij het enkelgewricht banden, spieren en kapsel betrokken Er zijn verschillende soorten, oorzaken, symptomen en behandelingen bij deze aandoeningen.

Ontsteking enkel (synovitis)

Een ontstoken enkel (wordt ook enkel synovitis genoemd) ontstaat wanneer de vloeistof in het gewrichtskapsel (dit is de synovia) ontstoken is. Door deze ontsteking zal er een zwelling ontstaan in het gewricht. Deze zwelling en overbelasting (bijv. te lang doorlopen met klachten) van het gewricht kan ervoor zorgen dat er een ontsteking ontstaat in de enkel.

Slijmbeursontsteking voet

Een slijmbeursontsteking van de hiel is een blessure waarbij schade van de slijmbeurs optreedt ter hoogte van de hiel. De slijmbeurs is een zakje met vloeistof die ervoor zorgt dat de frictie tussen bewegende weefsel lagen verminderd wordt. De slijmbeurs bij de hiel is gelokaliseerd achter de achillespees. Als deze ontsteekt kan er pijn ontstaan in de hiel- en enkelregio.

Enkeldistorsie (verzwikking)

Wanneer de weefsels en de banden rondom de enkel worden beschadigd, is er sprake van een enkelverzwikking. In de meeste gevallen beschadigen de enkelbanden aan de buitenkant van de enkel het ernstigst. Veel voorkomende oorzaken bij een enkelverzwikking zijn: een misstap, een verkeerde landing na een sprong en een plotselinge richtingsverandering tijdens het rennen. Bij een ergere verzwikking zal jij een felle pijn in de enkel voelen. De enkel zal al snel blauw en dik worden en waardoor jij niet meer op de enkel kunt steunen. Gemiddeld genomen duurt het herstel, om dagelijkse activiteiten te doen, bij een enkelverzwikking zes weken. Voor sportactiviteiten is de herstel tijd 12 weken. De fysiotherapeut kan ervoor zorgen dat zwelling afneemt, de bewegelijkheid van de enkel terugkomt en dat de stabiliteit van de enkel wordt getraind. De stabiliteit is belangrijk om in de toekomst enkelblessures te voorkomen.

Hielspoor

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Typische symptomen zijn pijn onder de hiel bij lang staan of lopen. Hielspoor / peesplaatontsteking is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn. Meer dan 10% van de mensen heeft er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er gemiddeld vaker last van dan mannen. De meeste patiënten zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen middels shockwave therapie en rekoefeningen, en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn.

Ziekte van Sever

De ziekte van Sever komt typisch voor bij kinderen en jongeren. Deze blessure ontstaat wanneer er een te grote spanning of herhaaldelijk en langdurig spanning wordt uitgevoerd op de groeischijf van de hiel. De spanning ontstaat wanneer de kuitspieren zich aanspannen en trekken aan de achillespees. Deze pees rekt hierdoor weinig uit waardoor de trekkracht op de groeischijf wordt vergroot. Bij achillespeesklachten zal de pijn zich voornamelijk aan de achterkant van jou enkel voordoen. De pijn wordt verergert bij het belasten van de achillespees. Dit gebeurd bijvoorbeeld tijdens wandelen, rennen of traplopen. Het kan zijn dat je in het begin weinig pijn ervaart, maar door een lange tijd met deze blessure te lopen kan de pijn zich verergeren. Het kan zelfs zo erg worden dat je continu pijn ervaart voor, tijdens en na het sporten. Bij enkelklachten door achillespeesklachten is de taak om de belasting op de achillespees te verminderen en de omstandigheden voor de pees om te herstellen zo optimaal mogelijk te maken. Dit kan door de kuitspier te rekken, het optimaliseren van de bewegelijkheid van enkel en het verbeteren van de stabiliteit van de enkel.

Enkel impingement

Bij een enkel impingement is er sprake van weefselschade aan de achterkant van het enkelgewricht. Een impingement van de enkel ontstaat door het herhaaldelijk strekken van de voet. Hierdoor wordt de ruimte tussen het scheenbeen en het sprongbeen kleiner waardoor pijn ontstaat. Deze blessure kan ontstaan door het strekken van de voet tijdens voetbal of ballet.
Bij een impingement is het zeer verstandig om het herhaaldelijk strekken van de voet te vermijden. Daarnaast kunnen de klachten vermindert worden door het optimaliseren van de mobiliteit, stabiliteit en kracht rondom het enkelgewricht.

Peroneus teninopathie

Een peroneus tendinopathie is een overbelasting van de peroneuspees. Deze blessure kenmerkt zich door pijn aan de buiten/zijkant van de enkel. Als gevolg ontstaat er pijn. Pijnklachten en zwelling aan de buitenzijde van de enkel zijn de meest voorkomende symptomen. Mogelijke oorzaken zijn: foutieve voetenstand, beperkte beweeglijkheid van de enkel, instabiliteit van de enkel, overbelasting door een verkeerde belasting met sport en een te snelle opbouw, schoeisel met weinig steun en demping, te hoog lichaamsgewicht, verkorte of stijve spieren. De behandeling is vooral gericht op het verminderen van de ontstekingsreactie en het tot rust brengen van de pees. Dit kan met medicatie, ijstherapie en een brace. Daarnaast kan bij een afwijkende voetenstand gedacht worden aan steunzolen en bij spierzwakte aan oefentherapie onder begeleiding van de fysiotherapeut.

Kijk voor meer informatie op https://hielspoorinfo.nl/