Elleboogklachten

Er zijn veel verschillende aandoeningen en blessures waardoor elleboogklachten ontstaan. De oorzaken, symptomen en behandelen verschillen per elleboogklacht. Het is dus belangrijk om te weten welke blessure jij hebt, zodat de fysiotherapeut een behandel kan toepassen die het meest effectief is voor jouw blessure.

Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een overbelastingsletsel waarbij pijn aan de buitenzijde van het ellebooggewricht optreedt. Deze pijn ontstaat op het moment dat de spieren aan de achterkant van de vooram (voorarmextensoren) samentrekken. Dit komt, omdat er op dat moment spanning op de pees komt te staan. Door te veel herhalingen of een te grote kracht op de pees kan er schade ontstaan. Deze schade ontwikkelt zich gradueel en kan een ontsteking tot degeneratie als gevolg hebben. Door de schade ontstaat er pijn op het moment dat er opnieuw spanning op de pees komt te staan.

Golferselleboog

Een golferselleboog is een veel voorkomende blessure waarbij pijn aan de binnenkant van het ellebooggewricht ontstaat. De aandoening is vergelijkbaar met de tenniselleboog. Het verschil tussen deze aandoeningen is dat bij de golferselleboog pijn aan de binnenzijde ontstaat terwijl bij een tenniselleboog pijn aan de buitenzijde van de elleboog ontstaat Een golfersarm ontstaat op het moment dat er te veel herhalingen of een te grote kracht op de pees komt. Door de beschadiging van de pees kunnen ontstekingen ontstaan en zal er een degeneratie plaatsvinden.

Slijmbeurs ontsteking

Een slijmbeursontsteking van de elleboog is een blessure waarbij schade en een ontsteking is opgetreden aan de slijmbeurs. De slijmbeurs is een klein zakje gevuld met vloeistof en bevindt zich aan de achterkant van de elleboog. Op het moment dat de slijmbeurs ontstoken raakt voel jij dus pijn aan de achterkant van je elleboog. Een slijmbeursontsteking van de elleboog ontstaat meestal door een overbelasting. Door te vaak, te lang activiteiten uit te voeren komt het botuitsteeksel van de elleboog onder te veel spanning te staan. Daarnaast kan een ontsteking van de slijmbeurs ontstaan door een directe impact, bijvoorbeeld een val op de elleboog.

Uitstralende pijn elleboog/ Referred pain

Uitstralende pijn van de elleboog is een veel voorkomende aandoening. Uitstralende pijn in de elleboog is een aandoening waarbij de pijn in de elleboog gevoeld wordt, maar waarbij de oorzaak van de pijn op een andere plek in het lichaam zit. De locatie van de pijn is niet hetzelfde als de locatie van de oorzaak van de pijn. Uitstralende pijn van elleboog zijn pijnklachten waarbij de oorzaak zit in andere gewrichten of spieren. Zo kunnen de nek, bovenrug en schouders uitstralende pijn geven naar de elleboog. Door bijvoorbeeld verhoogde zenuwspanning.

Binnenband scheur van de elleboog

Een binnenband scheur van de elleboog is een blesure waarbij er een (in)scheuring van de binnenband (mediaal collateraal ligament) van de elleboog aanwezig is. De binnenband is de belangrijkste band van de elleboog en zorgt voor stabiliteit op het moment dat jij een zijwaartse beweging van de elleboog maakt. Door de zijwaartse beweging buitensporig vaak uit te voeren kan dit leiden tot een binnenband scheur.