Rugpijn. Een veel voorkomende klacht in onze Gespecialiseerde fysiotherapiepraktijk Van Zuilichem waar verschillende behandelingen voor mogelijk zijn. De behandelingen kunnen u helpen om de klachten en pijn te verminderen en te werken aan herstel. Er zijn echter ook verschillende dingen die u buiten de fysiotherapiepraktijk kunt doen om zelf uw rugpijn te verminderen of verzachten. Wij geven u graag 5 tips die u helpen om uw rugpijn te verlichten.

Een correcte houding

Zorg voor een goede houding. Het klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zien we vaak klachten voortkomen uit een slechte houding. Een goede houding is daarom uiterst belangrijk in het voorkomen van rugpijnklachten. Met een goede houding bedoelen wij een rechte houding, zowel zittend als staand. Voorkom daarbij te veel zitten en zorg voor een goede stoel wanneer u veel zittend werk verricht. Kunt u hulp gebruiken bij het aannemen van de juiste houding? Dan staan wij voor u klaar.

Voldoende beweging

Het lijkt misschien onlogisch, maar het bewegen van uw rug is een voorwaarde voor herstel. Door te bewegen houdt u uw spieren soepel en krachtig. Beweging zal u niet direct verhelpen van uw rugklachten, maar kan er wel voor zorgen dat uw klachten worden verzacht. Let er daarbij op dat u uw rug niet overbelast door zwaar of buiten uw macht te tillen.

Stress en ontspanning bij rugpijn

Beperk stress in uw leven. Stress is niets anders dan spanning die zich uiteindelijk vast zet in ons lichaam. De stress beperkt hiermee het ontspannen van de spieren en kan daardoor rugklachten veroorzaken. Probeer daarom te zorgen voor voldoende balans door u met regelmaat te ontspannen of afleiding te zoeken.

Een goede nachtrust

Rugpijnklachten ontstaan veelal door het verkeerd- of overbelasten van de rug. Om onze rug te laten herstellen en overbelasting tegen te gaan is herstel noodzakelijk. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede nachtrust zodat uw rug kan herstellen. Probeer hierbij de aanbevolen 7-9 uur slaap per nacht aan te houden voor een optimaal herstel.

Oefeningen voor thuis

Naast de oefeningen die u in de praktijk doet met uw fysiotherapeut, zijn er verschillende oefeningen die u makkelijk thuis kunt doen voor het verminderen of verzachten van uw rugpijnklachten. Wij zetten ze graag voor u op een rijtje.

  • Heup buiging in ruglig
    Herhalingen: 10
    Series: 3
    Uitvoering: Ga op de rug liggen en trek het rechter been richting de borst. Leg eventueel beide handen in de knieholte en trek de knie naar deborst toe. Leg het been rustig terug en wissel van been. Herhaal zo vaak als voorgeschreven is.

  • Draaien van de rug met opgetrokken knieën
    Herhalingen: 10
    Series: 3
    Uitvoering: ga op de rug liggen, trek beide knieen op en spreidt beide armen zijwaarts. Laat nu beide knieen zo ver mogelijk naar rechts zakken. De knieen mogen hierbij de grond raken, maar de schouder mag niet los komen van de grond. Draai nu rustig naar links en herhaal de oefening. Herhaal zo vaak als voorgeschreven.
  • Kantelen van het bekken
    Herhalingen: 10
    Series: 1
    Uitvoering: Ga op handen en knieen zitten. Kantel het bekken door de rug hol te maken Houd deze positie 10 seconden vast. Maak daarna de rug bol, ook deze positie houdt u 10 seconden vast. Herhaal zo vaak als voorgeschreven is.

 

Heeft u vragen over onze tips of oefeningen? Of heeft u last van aanhoudende rugklachten? U kunt altijd terecht in onze praktijk zodat we samen kunnen kijken hoe we uw klachten kunnen aanpakken! Neem contact met ons op.